Coraz częściej słyszy się o tym, że kolejna polska gra zdobywa popularność nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Branża gier rozwija się wyjątkowo prężnie – a jednak sukcesy na skalę międzynarodową nie byłyby możliwe bez lokalizacji.

Kupujesz nową grę – nie możesz się doczekać chwili, w której włączysz komputer, włożysz płytę do napędu. Wkrótce dasz się pochłonąć ciekawej fabule, staniesz przed wieloma wyzwaniami, czekają cię wielkie emocje. Nie ma czasu na myślenie o tym, kto stoi za grą, jak powstała jej polska wersja językowa. Wbrew pozorom nie wszystko sprowadza się do tłumaczeń. Wiele zależy również od wybitnych inżynierów lokalizacji.

Lokalizacja to złożony proces, w ramach którego tekst gotowego tłumaczenia wraz z wszystkimi materiałami dodatkowymi (w tym m.in. oprogramowanie, ikony, grafiki, zdjęcia, wykresy, hasła reklamowe) poddaje się adaptacji do wymagań i potrzeb odbiorcy docelowego oraz warunków technicznych. W przypadku takiego projektu jak gra, także nie może obejść się bez lokalizacji.

Pełna lokalizacja polega na analizie środowiska programistycznego konkretnego produktu (w tym przypadku gry) i wydzielenie kodu źródłowego w celu zabezpieczenia go na czas tłumaczenia. Po skończonym procesie tłumaczenia następuje ponowna kompilacja zlokalizowanych plików. Następną częścią procesu jest internacjonalizacja – obejmuje zaprojektowanie, stworzenie oraz wdrożenie zmian programistycznych, które przyspieszają lokalizację i pozwalają na równoczesne wprowadzenie danej aplikacji na wiele rynków. Wszystko kończy się testowaniem weryfikującym poprawność działania gry (sprowadza się to do sprawdzenia stabilności, zgodności, funkcjonalności, interoperacyjności oraz zabezpieczenia gry w nowych wersjach językowych. To bardzo rygorystyczne testy – wszystko po to, aby przyszły klient był zadowolony.

Ostatnio ogromny sukces odniosła kolejna znakomita polska gra – „Space Pioneer” od Vivid Games S.A. W ciągu trzech tygodni od premiery trafiła już do ponad miliona graczy na całym świecie – w tym graczy amerykańskich, chińskichjapońskichangielskich czy koreańskich. Tytuł ten debiutował w sklepie Google Play oraz Samsung Galaxy Apps. Podobnie jak w przypadku premiery na urządzenia z systemem iOS, gra „Space Pioneer” trafiła do czołówki najchętniej pobieranych gier akcji i spotkała się z wielkim uznaniem. W najbliższych miesiącach do gry zostanie wprowadzone wiele nowości – m.in. nowe tryby gry, personalizacja pancerza, broni i robota, system osiągnięć, przeciwnicy z nowymi mechanikami rozgrywki, a także budynki rozbudowujące funkcjonalności kosmicznej bazy.

To wszystko będzie wymagało oczywiście odpowiedniej lokalizacji – bez niej sukces gry nie będzie możliwy na wielką skalę.

Źródło tekstu i grafiki: http://next.gazeta.pl/next/7,151243,23591920,duzy-sukces-polskiej-gry-space-pioneer-od-studia-vivid-games.html